Zakaznicka Pece

|

Reklamace: na co si dát pozor

Zejména nyní po vánočních svátcích většina lidí přichází k původním prodejcům obdržených dárků s touhou uplatnit reklamační právo. Získané dary totiž dosluhují, najednou vypovídají svou službu a lidé prahnou po jejich opravě. Někdy však z obchodů odchází s nepořízenou. Jak to tedy s případnou reklamací je, abychom se zmiňovanému scénáři vyhnuli? Na co si dát pozor, aby se reklamace povedla podle našich očekávání?

Zákonná lhůta je třicet dnů

Při uplatňování reklamace je důležité dát si pozor zejména na dobu reklamace, respektive na zákonnou lhůtu, která běží po obdržení zboží třicet dnů. Do této doby byste měli mít zboží připravené buďto opravené, nebo by měl prodejce čekat s jiným, náhradním řešením, které by případnou ztrátu daného produktu kompenzovalo. 

Výjimečně může nastat situace, kdy bude reklamace vyřízená později. Muselo by však mezi kupujícím a prodávajícím dojít k jisté domluvě. Jakožto kupující musíte případné prodloužení lhůty odsouhlasit.

Místo prodeje s reklamací nesouvisí

Stejně jako se už nemusí přinášet záruční list ve chvíli, kdy chcete reklamaci vyřídit, nemusíte se ohlížet na místo prodeje, které u reklamace nemá žádný vliv. Své právo můžete uplatnit prakticky v každé prodejně daného výrobce/prodejce, nemusíte jezdit do Prahy jenom proto, že bylo zboží koupeno v pražské pobočce. 

V souvislosti s tím se pojí i fakt, že při reklamaci máte nárok na úhradu nutně vynaložených nákladů. Ať už budete na pobočku cestovat hromadnou dopravou, nebo budete zboží zasílat poštou, prodejce po doložení účtenky (nebo v případě jízdy MHD jízdenky) musí uhradit tyto vzniklé náklady. V případě, že byste si například kvůli nepojízdnému autu museli půjčit vůz náhradní, prodejce, který obdrží reklamované zboží, musí uhradit také půjčovné. Dokladem je v tomto případě často faktura. 

Bez poplatků, a to vždy

Stiháte využít své reklamační právo v záruční době? Pak si nemusíte vybírat z nejbližšího bankomatu ani korunu, stejně tak nemusíte na prodejně vytahovat kreditní kartu. Záruční oprava je totiž vždycky zdarma. 

Je ale třeba dát si pozor na záruční opravu a na mimozáruční opravu. Ta druhá zmíněná se hradí, protože už je mimo záruční dobu. V tomto případě by zákazník měl dopředu vědět, kolik bude platit a musí tuto částku sám odsouhlasit.

Reklamace
Zdroj: Depositphotos.com

Opotřebení neplatí

Stejně tak je třeba dát si pozor na další věc, a sice to, s čím do prodejny vstupujete. Je zboží, které chcete reklamovat, opravdu určené k reklamaci? Nechcete jen zkusit své štěstí a vztáhnout záruku na vady způsobené opotřebením? V takovém případě by totiž reklamace nepřicházela v úvahu a nebyl by vám uznán váš nárok. Reklamace se totiž vztahuje opravdu jenom na závady na výrobku, za nimiž spotřebitel stát nemůže. Opotřebení však prodejci nejsou povinni brát „na své triko”.

Rate this post

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *